Hoe identificeer ik een micro en macro conversie?

Vandaag behandel ik; hoe identificeer ik een micro en macro conversie? In deze serie posts neem ik jullie mee door de wonderlijke misverstanden wereld van conversies. Ik ga proberen duidelijkheid te scheppen: wat is een conversie, hoe identificeer ik een micro en macro conversie, hoe meet ik een conversie in Google Analytics, wat is de economische waarde van een conversie en hoe meer conversies te krijgen (conversie optimalisatie).

Mijn fascinatie voor websites en conversies

Sinds jaar en dag heb ik de gewoonte als ik op een website kom om mijzelf (bewust of onderbewust) af te vragen wat de conversies zijn die de website heeft en hoe de eigenaar dus zijn geld probeert te verdienen. De stap daarna is altijd of zij mij het als bezoeker makkelijk maken om de conversie pijnloos te kunnen laten doen (onderdeel 2 van conversie optimalisatie). Voorbeelden van veel voorkomende failures online zijn:

  • Emailnieuwsbrief inschrijvingen die errors geven
  • Belmij formulieren die niet verzonden worden
  • Extra/onvoorziene verzendkosten van € 10,95 net voordat je wilt afrekenen
  • Verschrikkelijk moeilijk te lezen Captcha

Ik ben benieuwd wat jullie meest voorkomende ergernissen zijn, laat deze achter in de comments sectie.

Hoe identificeer je conversies (micro en macro)?

Het antwoord hiervoor zoals met vele nieuwe dingen is oefenen of jezelf een nieuwe manier van kijken (aan)leren. Hieronder zal ik door een voorbeeld te geven proberen uit te leggen hoe ik mijn online detective bril (manier van kijken) opzet om conversies te identificeren.
Hieronder 1 website met verschillende doelen waarvan ik de micro en macro conversies in een tabel heb gezet.

Het gaat om de website Goedkopelaptopskopen.com.

Micro conversie

  • Contactpagina bezoeken
  • Chatten met een medewerker
  • Een product bekijken
  • Het in/uitzoomen van het product
  • Een product toevoegen aan je verlanglijstje
  • Een vriend of jezelf via mail op de hoogte stellen van een product
  • Jezelf opgeven voor prijsmeldingen
  • Jezelf opgeven voor een melding wanneer een product weer in voorraad is
  • Product sharen/liken op social media
  • Een eigen (product) label maken
  • Product in mandje/winkelwagen stoppen
  • De website sharen/liken op social media
  • Zoeken in de website

Macro conversie

  • Account aanmaken
  • Product bestellen
  • (Positieve) feedback over het product geven op de website

In dit filmpje behandel ik alle bovenstaande conversies.

Macro conversie + Micro conversie = Het totaalplaatje

Macro conversies zijn de main doelen van de website eigenaar, vaak is dit de $ of € in zijn zak. Micro conversies zijn bijna altijd het opstapje naar de macro conversie toe. Deze 2 waardes bij elkaar geven sneller en een beter beeld van wat een bezoeker oplevert als hij jouw website heeft bezocht.

Ik daag jullie uit om micro en macro conversie aan te kaarten die ik heb gemist. Laat deze achter in de comments beneden aan de pagina. Helaas heb ik nog geen boek geschreven anders had ik er een mooie incentive aan kunnen koppelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>